2009-03-09

Riksmöte i Linköping-2009!

Det var ingen liten skara som kom till Folkpartiets riksmöte i Linköping i helgen. 800-900 folkpartister från hela Sverige deltog.
Undertecknad passade naturligtvis på att göra reklam för Folkpartiets utmärkta blogg, bland annat till Lars Leijonborg, Cecilia Malmström, Nyamko Sabuni, Olle Wästberg, Cecilia Wikström, Agneta Berliner och naturligtvis Marit Paulsen!
Efter en rekorderlig fanfar av bonnkapellet började Björklund sitt tal och därefter var det seminarier. Jag gick på ett euro-seminarium med Carl B Hamilton och Olle Schmidt och det var synnerligen intressant, enda problemet var att det var så varmt i lokalen och mycket riktigt efter en stund sade Carl B att "är det inte väldigt varmt härinne?". Och varmare blev det! När de sista gick ut skrattade en deltagare åt den förskräckliga värmen och sade att "det var fruktansvärt så varmt det var i lokalen!". Föreläsningen var dock intressant och jag passade på att fråga om det var nödvändigt med en finanskris för att Sverige skulle gå med i eurosamarbetet och på det svarade Carl B att vi skulle gått med i alla fall!
Efter lunch och seminarium var det dags för dörrknackning i Norrköping. Sundin , jag, Per Niklas Lowén och Per Hammar serverade kaffe och bullar vid ingången till bussen. NT och Ekot var med och intervjuade samt fotade.
Middagen på kvällen var storslagen och en jättelik buffé serverades. Jag passade på att ta för mig ordentligt. "Ät medan ni är borta, barn!", sade alltid min gamle morfar!
Efter två starköl (Sundin bjöd på en), två stora tallrikar med buffé, ett glas rött, kaffe och chokladmousse var min mage på bristningsgränsen. Jag råkade dessutom sitta bredvid Hr. Ideström från Linköping som aktivt deltog i scenframträdandet vid bordet.
Sedan var det mingel. Sundin och de andra påläggskalvarna, Johan Pehrson, Erik Ullenhag mfl, började samlas vid baren och stämningen var på topp.
23.30 åkte jag, Åke Bjurhamn och Ingemar Rahm i Åkes bil tillbaka till Östgötametropolen Norrköping. Jag somnade som en stock, mätt och belåten efter en fantastisk tillställning!

En eloge till stenograferna, här är Jan Björklunds tal från riksmötet, "Vi säger ja till Europa"!
Visst gör vi det Hr. Björklund!

Nu ska jag ta en kopp kaffe!

Inga kommentarer: